Kuskus w stylu śródziemnomorskim i pomysł na zdrowy obiad

Dlaczego warto jeść kukus?
Może powinnam zacząć od ….smaku.
Myślę, że przede wszystkim skuszę Was tym,  że może być naprawdę przepyszny ( posmakował nawet mojemu tacie, który kasz nie lubi 🙂 ).  Kasze chyba wielu z nas kojarzą się z nudną papką oblaną jakimś sosem… A szkoda, bo warto je jeść i to jak najczęściej.  A dobrze przyprawiona nie ma nic wspólnego z szaro-burą kaszą serwowaną w szkolnej stołówce. Dlatego proponuję kuskus w stylu śródziemnomorskim: z aromatyczną bazylią i dodającymi smaku suszonymi pomidorami i orzechami.
Kolejna zaleta – szybkość
 Jest to chyba najprostsze możliwe danie, gotowe w jedynie 5 minut.
Jak to zrobić?
Kuskus zalewamy wrzątkiem. 
 Ok 1 cm powyżej warstwy kaszy.
Czekamy 2-3 minutki aż spęcznieje. Dolewamy odrobinę wody jeżeli jest za gęsta.
Dodajemy:
  –  pesto z bazylii
( na oko: na 5 łyżek sypkiego kuskusu – 2 łyżki pesto )
– sól, pieprz do smaku
– sok z cytryny
–  świeżą bazylię, 
–  pomidory suszone, 
– pokruszone orzechy włoskie

A teraz w skrócie o wartościach tej niepozornej kaszy.
– zawiera wolno uwalniane węglowodany – przez co dłużej czujemy się najedzeni

– kuskus zawiera ok 2 razy więcej białka (13 g) niż inne zamienniki np. ryż, ziemniaki czy makaron
–  jest bogaty głównie w witaminy z grupy B, witaminę E, żelazo, wapń

– szybko syci i jest lekkostrawny

Jest to jednak białko roślinne, więc nie zawiera wszystkich niezbędnych aminokwasów.
Dlatego kuskus warto połączyć z białkiem zwierzęcym np. rybą czy kurczakiem.

Mój pomysł na szybki, zdrowy i pełnowartościowy obiad:

– kuskus w stylu śródziemnomorskim

– pieczony łosoś 

Łososia rozmrażamy, solimy, pieprzymy z każdej strony,
skrapiamy sokiem z cytryny i oliwą z oliwek.
Rybę możemy obłożyć pokrojonymi pomidorkami, plastrami cytryny, płatkami czosnku, ziołami.

Pieczemy w naczyniu żaroodpornym ok 20 min w 220 stopniach.
Ja swoją rybę piekłam kilka minut na specjalnym talerzu crisp w mikrofali ( opcja najszybsza).

– sałatka

rukola, sałata lodowa, pomidory, seler naciowy, papryka czerwona

sos: łyżka pesto, sok z cytryny,  odrobina wody, sól, pieprz, ( ja używam prawie zawsze przyprawy do złocistego kurczaka 😉 ), odrobina cukru.

Przygotowanie zajmuje maksymalnie pól godziny, po czym mamy pyszny i zdrowy obiad dla całej rodziny.
Smacznego 🙂

Dodaj komentarz